Skip navigation

Voorlezer voor de VoorleesExpress in Schiedam en Vlaardingen

Kinderen leren meer woorden en begrijpen de Nederlandse taal beter. Het gaat beter op school. Ouders gaan zelf voorlezen en spelen (taal)spelletjes met hun kind. Kinderen gaan boeken leuker vinden en krijgen plezier in lezen.
Ouders en kinderen bezoeken de bibliotheek en lezen meer boeken.

Als voorlezer van de VoorleesExpress lees je voor aan jonge kinderen die de Nederlandse taal nog niet goed beheersen. Je komt twintig keer, op een vast moment, bij een gezin thuis. Je leest voor en doet taalspelletjes. Je geeft ouders handvatten en inspiratie om zelf voor te lezen. Een bezoek aan de bibliotheek hoort erbij. Het vergroten van (voor)leesplezier van kind en ouders is een belangrijk doel.

Je kunt je als vrijwilliger inzetten bij Stichting Aanzet voor een of meer projecten die bij jouw kennis, talent, ervaring en interesse passen. We bespreken graag jouw en onze mogelijkheden.

Ben je:

• enthousiast om voor te lezen aan kinderen?
  • minimaal 18 jaar oud?
  • student of werkzoekend en wil je extra kennis en (werk)ervaring opdoen?
  • gepensioneerd en wil je je kennis en ervaring inzetten voor een maatschappelijk doel?
  • een uur per week beschikbaar om voor te lezen?
  • Wil je kinderen en ouders op een leuke manier helpen om de Nederlandse taal te leren?

Hoeveel tijd kost het?

Het kost je een uur per week om voor te lezen en een half uur voor voorbereiding en registratie. Je kunt zelf aangeven op welke dag en tijdstip het voor jou goed uitkomt.

Wat brengt het je?

• je krijgt een introductieworkshop
  • je wordt begeleid door onze VoorleesExpress coördinator
  • je doet kennis op over interactief voorlezen, meertaligheid en het stimuleren van ouderbetrokkenheid
  • je doet waardevolle maatschappelijke (werk)ervaring op
  • je draagt bij aan de kennismaking en verbinding van mensen uit verschillende culturen
  • je wordt lid van het actieve vrijwilligersnetwerk van Stichting Aanzet. Een aantal keer per jaar word je uitgenodigd voor interessante workshops en gezellige bijeenkomsten.
  • Aan het eind van ieder traject ontvang je een cadeaubon als dank voor je inzet.
Meer informatie? Kijk op de website van de VoorleesExpress

Reageer direct