De VoorleesExpress is een landelijk initiatief dat ervoor zorgt dat kinderen met een dreigende taalachterstand, extra aandacht krijgen door middel van voorlezen en taalspelletjes. Aanzet coördineert de VoorleesExpress in Vlaardingen en Schiedam.

De VoorleesExpress is bedoeld voor kinderen van twee tot en met acht jaar die de Nederlandse taal (nog) niet goed beheersen. Gedurende twintig weken komt een vrijwilliger van de VoorleesExpress een uurtje per week bij een gezin thuis om voor te lezen en taalspelletjes te spelen. De vrijwilliger betrekt de ouders bij de activiteiten. Ouders krijgen handvatten om zelf ook met voorlezen en taalontwikkeling aan de slag te gaan. Een bezoek aan de bibliotheek hoort erbij.

Gezin aanmelden

Gezinnen kunnen zichzelf aanmelden of worden aangemeld bij de VoorleesExpress door pedagogisch medewerkers in de peuteropvang en/of leerkrachten op school.

Wil je een gezin aanmelden in Vlaardingen? Klik dan hier.

Wil je een gezin aanmelden in Schiedam? Klik dan hier.

Meedoen als vrijwilliger

Als voorleesvrijwilliger bij de VoorleesExpress kun je voorlezen op een dag en tijdstip waarop het jou uitkomt. Je maakt kennis met gezinnen uit een andere cultuur en je doet waardevolle ervaring op. Je draagt bij aan de taalontwikkeling van kinderen en vergroot hun kansen op een succesvolle schoolloopbaan. Je wordt begeleid door een coördinator van Aanzet. Via de app van de VoorleesExpress doe je kennis op over interactief voorlezen, digitale prentenboeken, meertaligheid en het betrekken van de ouders bij het voorlezen. Aanzet organiseert regelmatig  workshops en bijeenkomsten voor alle voorleesvrijwilligers.

Kijk ook op www.voorleesexpress.nl/doe-mee

De VoorleesExpress is opgenomen in de Databank Effectieve Jeugdinterventies van het NJi

De wereld van je peuter of kleuter wordt steeds groter. Hoe leuk is het om door samen boekjes te lezen nóg meer dingen te ontdekken? Plaatjes kijken, praten en woordjes leren. Samen boekjes lezen is goed voor de taal- en leesontwikkeling van je kind en het is ook nog eens hartstikke gezellig.

Lijkt het je leuk om met je kleuter of peuter boekjes te lezen, maar heeft je kind moeite met taal of vind je het moeilijk om hem of haar hierbij te helpen? Dan kun je je aanmelden voor de VoorleesExpress!
The world of your toddler or preschooler is getting bigger and bigger. How nice is it to discover even more things by reading books together? Look at pictures, talk and learn words. Reading books together is good for your child's language and reading development and it's also a lot of fun.

Would you like to read books with your preschooler or toddler, but does your child have difficulty with language or do you find it difficult to help him or her with this? Then you can sign up for the VoorleesExpress!
عالم طفلك الدارج أو في سن ما قبل المدرسة يكبر أكثر فأكثر. كم هو جميل اكتشاف المزيد من الأشياء من خلال قراءة الكتب معًا؟ انظر إلى الصور وتحدث وتعلم الكلمات. تعد قراءة الكتب معًا أمرًا جيدًا لتنمية لغة طفلك وقراءته ، كما أنها ممتعة للغاية.

هل ترغب في قراءة الكتب مع طفلك في سن ما قبل المدرسة أو طفلك ، ولكن هل يعاني طفلك من صعوبة في اللغة أو هل تجد صعوبة في مساعدته أو مساعدتها في ذلك؟ ثم يمكنك التسجيل في VoorleesExpress!
Świat Twojego malucha lub przedszkolaka staje się coraz większy. Jak miło jest odkrywać jeszcze więcej rzeczy, czytając wspólnie książki? Oglądaj obrazki, rozmawiaj i ucz się słów. Wspólne czytanie książek jest dobre dla rozwoju języka i czytania Twojego dziecka, a także daje dużo radości.

Chciałbyś czytać książki ze swoim przedszkolakiem lub maluchem, ale czy Twoje dziecko ma trudności z językiem lub trudno mu w tym pomóc? Następnie możesz zapisać się do VoorleesExpress!
Yürümeye başlayan veya okul öncesi çocuğunuzun dünyası giderek büyüyor. Birlikte kitap okuyarak daha çok şey keşfetmek ne kadar güzel? Resimlere bakın, konuşun ve kelimeleri öğrenin. Birlikte kitap okumak çocuğunuzun diline ve okuma gelişimine iyi gelir ve aynı zamanda çok eğlencelidir.

Okul öncesi veya yeni yürümeye başlayan çocuğunuzla kitap okumak ister misiniz, ancak çocuğunuz dil konusunda zorluk mu çekiyor veya ona bu konuda yardımcı olmakta zorlanıyor musunuz? O zaman VoorleesExpress'e kaydolabilirsiniz!
Kirsten Ebeli

Wil je meepraten, meedenken of samenwerken met Stichting Aanzet? Stuur dan een mail aan Kirsten Ebeli of bel ons.