Startblokken van Basisontwikkeling is een pedagogisch werkplan om de ontwikkeling van baby's, peuters en kleuters optimaal te stimuleren. Het programma kent een doorgaande leerlijn van de voorschoolse periode tot en met groep 4 van de basisschool.
De methodiek zorgt ervoor dat pedagogisch medewerkers en leerkrachten zich niet vastbijten in een aanbod van taal- en woordenschatoefeningen, maar ook aangrijpingspunten zoeken bij de spelontwikkeling van jonge kinderen. In het begeleide en gestuurde spel van kinderen liggen de beste mogelijkheden om taal en denken uit te lokken en te stimuleren. Betekenisvolle spelactiviteiten lokken interesse, enthousiasme en actieve betrokkenheid van kinderen uit. Dé voorwaarden voor een continue ontwikkeling voor jonge kinderen.
De opleiding is bestemd voor pedagogisch medewerkers in de peuter- en kinderopvang en voor leerkrachten onderbouw in het basisonderwijs.
Deelnemers zijn na de training in staat om
Tijdens de training worden de pedagogisch medewerkers getraind en gecoacht op inhoud én praktijk. De theorie wordt direct gekoppeld aan het werk in de praktijk. Praktijkbezoeken aan de deelnemers door de trainer zijn een essentieel onderdeel van de training. Hierbij worden video- of foto-opnames gemaakt. Deelnemers maken gedurende de training een portfolio waarin hun ontwikkeling en leerervaringen zichtbaar worden. Aan de hand van dit portfolio wordt een eindgesprek gevoerd.
Pedagogisch medewerkers ontvangen na afronding van de training (bij voldoende aanwezigheid en voldoende bevonden portfolio) het certificaat ‘Startblokken in de kinderopvang’.
Tijdsinvestering
De scholing omvat 65 contacturen, opgebouwd uit: 48 uren voor de studiebijeenkomsten (16 bijeenkomsten van 3 uur), 16 uren voor groepsconsultaties (bezoek en nagesprek) en 1 uur voor het portfoliogesprek. Zelfstudie: 1,5 uur per studiebijeenkomst voor het lezen van boek en artikelen (24 uur), 1 uur voorbereiding per groepsbezoek (16 uur) en 1 uur per studiebijeenkomst voor werken aan het portfolio (16 uur).
Hercertificering
Sinds 2015 is een hercertificeringstraject verplicht voor het behoud van het VVE-certificaat Startblokken van Basisontwikkeling, zodat pedagogisch medewerkers op de hoogte blijven van de nieuwste inzichten en blijven werken aan de inhoudelijke kennis en eigen vaardigheden. Over een periode van drie jaar zijn de deelnemers verplicht één bijeenkomst over observeren en registreren te volgen. Daarnaast kunnen zij kiezen uit twee van de volgende bijeenkomsten:
De methodiek zorgt ervoor dat pedagogisch medewerkers en leerkrachten zich niet vastbijten in een aanbod van taal- en woordenschatoefeningen, maar ook aangrijpingspunten zoeken bij de spelontwikkeling van jonge kinderen. In het begeleide en gestuurde spel van kinderen liggen de beste mogelijkheden om taal en denken uit te lokken en te stimuleren. Betekenisvolle spelactiviteiten lokken interesse, enthousiasme en actieve betrokkenheid van kinderen uit. Dé voorwaarden voor een continue ontwikkeling voor jonge kinderen.
De opleiding is bestemd voor pedagogisch medewerkers in de peuter- en kinderopvang en voor leerkrachten onderbouw in het basisonderwijs.
Deelnemers zijn na de training in staat om
- Een pedagogische basis en ontwikkelingsbevorderende interactie te creeëren
- Een betekenisvol activiteitenaanbod en een rijke speel/leeromgeving te ontwerpen
- Systematisch te begeleidenverschillende activiteiten te organiseren
- Handelingsgericht te observeren, registreren en evalueren
- Samen te werken met ouders
- Samen te werken met collega’s
Tijdens de training worden de pedagogisch medewerkers getraind en gecoacht op inhoud én praktijk. De theorie wordt direct gekoppeld aan het werk in de praktijk. Praktijkbezoeken aan de deelnemers door de trainer zijn een essentieel onderdeel van de training. Hierbij worden video- of foto-opnames gemaakt. Deelnemers maken gedurende de training een portfolio waarin hun ontwikkeling en leerervaringen zichtbaar worden. Aan de hand van dit portfolio wordt een eindgesprek gevoerd.
Pedagogisch medewerkers ontvangen na afronding van de training (bij voldoende aanwezigheid en voldoende bevonden portfolio) het certificaat ‘Startblokken in de kinderopvang’.
Tijdsinvestering
De scholing omvat 65 contacturen, opgebouwd uit: 48 uren voor de studiebijeenkomsten (16 bijeenkomsten van 3 uur), 16 uren voor groepsconsultaties (bezoek en nagesprek) en 1 uur voor het portfoliogesprek. Zelfstudie: 1,5 uur per studiebijeenkomst voor het lezen van boek en artikelen (24 uur), 1 uur voorbereiding per groepsbezoek (16 uur) en 1 uur per studiebijeenkomst voor werken aan het portfolio (16 uur).
Hercertificering
Sinds 2015 is een hercertificeringstraject verplicht voor het behoud van het VVE-certificaat Startblokken van Basisontwikkeling, zodat pedagogisch medewerkers op de hoogte blijven van de nieuwste inzichten en blijven werken aan de inhoudelijke kennis en eigen vaardigheden. Over een periode van drie jaar zijn de deelnemers verplicht één bijeenkomst over observeren en registreren te volgen. Daarnaast kunnen zij kiezen uit twee van de volgende bijeenkomsten:
- Verdieping en verbreding in het observeren en registeren.
- Ouderbetrokkenheid en VVE.
- Een rijke speelleeromgeving
- Ontwikkelingsgericht werken.
- Interactievaardigheden.
- Buitenspel
![Hanneke van Gelder](/slir/w515/files/Medewerkers/5edda5d1-d588-465c-9197-db4a682d61a9.jpeg)
Wil je meer weten?
Wil je meepraten, meedenken of samenwerken met Stichting Aanzet? Stuur dan een mail aan Hanneke van Gelder of bel ons.
Onze andere projecten
Training VVE Totaal!
Het totaalprogramma VVE Totaal! richt zich specifiek op voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en biedt verdere ontwikkeling en verdieping van de vaardigheden van pedagogisch medewe...
Training KIJK!
Met het observatie- en registratiemodel KIJK! zijn pedagogisch medewerkers beter in staat om het aanbod te laten aansluiten op de ontwikkelingsbehoeften van het kind. Zij leren de...
Training Knap lastig!
De training Knap lastig! geeft handvatten aan pedagogisch medewerkers om in de buitenschoolse opvang om te gaan met 'lastig' of zelfs ‘knap lastig’ gedrag van kinderen.
Training TINK
TINK staat voor: Taal- en Interactievaardigheden Kinderopvang. Met TINK werken pedagogisch medewerkers in de kinderopvang aan taal- en interactievaardigheden.
Training Werken met baby’s
Platform PiT!
Platform PiT! werkt aan kwaliteitsverbetering van de kinderopvang door het verbinden, versterken, ondersteunen en inspireren van pedagogisch beleidsmedewerkers en pedagogisch coach...
VVE conferentie
Op woensdagmiddag 6 november 2024 organiseert Aanzet de jaarlijkse VVE conferentie voor professionals in voor- en vroegschoolse educatie in Vlaardingen e.o.