Op woensdagmiddag 11 januari 2023 organiseren Aanzet en nieuwkomersschool de Globe een NT2 conferentie over het thema
Karim Amghar geeft een lezing. Karim Amghar is een Nederlandse schrijver, programmamaker, televisiepresentator, onderwijsprofessional, trainer en docent van Marokkaanse afkomst. Voor de NTR presenteerde hij o.a. de vierdelige serie: Karim Pakt Zijn Kans over kansenongelijkheid en diversiteit in het onderwijs. Na de lezing van Karim kun je deelnemen aan een workshop naar keuze:
1. Third Culture Kids door Anne Dorst en Agnieszka van Maren
Cultuur is onlosmakelijk verbonden met identiteit. De cultuur waarbinnen je opgroeit vormt het gemeenschappelijke referentiekader van waaruit je de wereld om je heen leert kennen en duiden. Third Culture Kids groeien op in meer dan één cultuur. Dit kan al op jonge leeftijd leiden tot complexe vragen over de eigen identiteit: Wie ben ik? Waar hoor ik thuis? Welke normen en waarden zijn belangrijk voor mij als individu?
2. Hoe bespreek je cultuurbepaalde dilemma's in de klas? door Youssef Azghari
In de Nederlandse cultuur vinden we het belangrijk dat iedereen zichzelf kan zijn. We voeden onze kinderen op tot mondige burgers. Dat betekent dat ze thuis, op straat en op school mogen zeggen wat ze denken. Zo leren ze vroegtijdig om te gaan met vrijheid van meningsuiting, een belangrijke pijler van onze democratie. Maar hoe zit dat bij andere culturen waar respect voor de ander, zoals een leerling naar de docent, hoger gewaardeerd wordt dan vrijheid? Hoe gaan we om met botsende waarden? Wat doen we als leerlingen doorschieten in hun mondigheid? Welke rol spelen familie, vrienden en leraren in de opvoeding van kinderen? Hoe maak je deze cultuurbepaalde dilemma’s bespreekbaar in de klas?
3. Taaldenken in spel door Sandra Broers
Veel leerkrachten, onderwijsassistenten en ondersteuners VE (VVE) hebben al eens een scholing gevolgd over de 3 V’s (verkennen – verbinden – verrijken) en de zes interactievaardigheden om jonge meertalige en minder taalvaardige kinderen, te stimuleren in hun taalontwikkeling. In de praktijk blijkt het best lastig te zijn om die vaardigheden echt en regelmatig in te zetten, zeker gecombineerd met manipulerend spel en rollenspel/ doen-alsof spel: Wat doe ik als kinderen fijn aan het spelen zijn? Kan ik dan meespelen? Kan ik zomaar in het spel stappen, zonder het spel van kinderen te verstoren?
Professionals die zijn betrokken bij NT2 onderwijs in Vlaardingen, Schiedam en Maassluis: leerkrachten, intern begeleiders, onderwijsassistenten, leraarondersteuners en IKC- en schooldirecteuren, kunnen deelnemen aan de NT2 conferentie.
Oude Stadhuis, Markt 11 in Vlaardingen.
Ik zie, ik zie wat jij niet ziet
Karim Amghar geeft een lezing. Karim Amghar is een Nederlandse schrijver, programmamaker, televisiepresentator, onderwijsprofessional, trainer en docent van Marokkaanse afkomst. Voor de NTR presenteerde hij o.a. de vierdelige serie: Karim Pakt Zijn Kans over kansenongelijkheid en diversiteit in het onderwijs. Na de lezing van Karim kun je deelnemen aan een workshop naar keuze:
1. Third Culture Kids door Anne Dorst en Agnieszka van Maren
Cultuur is onlosmakelijk verbonden met identiteit. De cultuur waarbinnen je opgroeit vormt het gemeenschappelijke referentiekader van waaruit je de wereld om je heen leert kennen en duiden. Third Culture Kids groeien op in meer dan één cultuur. Dit kan al op jonge leeftijd leiden tot complexe vragen over de eigen identiteit: Wie ben ik? Waar hoor ik thuis? Welke normen en waarden zijn belangrijk voor mij als individu?
2. Hoe bespreek je cultuurbepaalde dilemma's in de klas? door Youssef Azghari
In de Nederlandse cultuur vinden we het belangrijk dat iedereen zichzelf kan zijn. We voeden onze kinderen op tot mondige burgers. Dat betekent dat ze thuis, op straat en op school mogen zeggen wat ze denken. Zo leren ze vroegtijdig om te gaan met vrijheid van meningsuiting, een belangrijke pijler van onze democratie. Maar hoe zit dat bij andere culturen waar respect voor de ander, zoals een leerling naar de docent, hoger gewaardeerd wordt dan vrijheid? Hoe gaan we om met botsende waarden? Wat doen we als leerlingen doorschieten in hun mondigheid? Welke rol spelen familie, vrienden en leraren in de opvoeding van kinderen? Hoe maak je deze cultuurbepaalde dilemma’s bespreekbaar in de klas?
3. Taaldenken in spel door Sandra Broers
Veel leerkrachten, onderwijsassistenten en ondersteuners VE (VVE) hebben al eens een scholing gevolgd over de 3 V’s (verkennen – verbinden – verrijken) en de zes interactievaardigheden om jonge meertalige en minder taalvaardige kinderen, te stimuleren in hun taalontwikkeling. In de praktijk blijkt het best lastig te zijn om die vaardigheden echt en regelmatig in te zetten, zeker gecombineerd met manipulerend spel en rollenspel/ doen-alsof spel: Wat doe ik als kinderen fijn aan het spelen zijn? Kan ik dan meespelen? Kan ik zomaar in het spel stappen, zonder het spel van kinderen te verstoren?
Voor wie
Professionals die zijn betrokken bij NT2 onderwijs in Vlaardingen, Schiedam en Maassluis: leerkrachten, intern begeleiders, onderwijsassistenten, leraarondersteuners en IKC- en schooldirecteuren, kunnen deelnemen aan de NT2 conferentie.
Locatie
Oude Stadhuis, Markt 11 in Vlaardingen.Aanmelden
Je kunt je hier aanmelden voor de conferentie.
Wanneer
De NT2 conferentie vindt plaats op woensdagmiddag 11 januari 2023 van 14:30 tot 17:00 uur. Je kunt je hier aanmelden voor de NT2 conferentie.

Wil je meer weten?
Wil je meepraten, meedenken of samenwerken met Stichting Aanzet? Stuur dan een mail aan Hanneke van Gelder of bel ons.
Onze andere projecten
Training VVE Totaal!
Het totaalprogramma VVE Totaal! richt zich specifiek op voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en biedt verdere ontwikkeling en verdieping van de vaardigheden van pedagogisch medewe...
Training VVE methodiek: Startblokken van basisontwikkeling
Training KIJK!
Met het observatie- en registratiemodel KIJK! zijn pedagogisch medewerkers beter in staat om het aanbod te laten aansluiten op de ontwikkelingsbehoeften van het kind. Zij leren de...
Training Knap lastig!
De training Knap lastig! geeft handvatten aan pedagogisch medewerkers om in de buitenschoolse opvang om te gaan met 'lastig' of zelfs ‘knap lastig’ gedrag van kinderen.
Training TINK
TINK staat voor: Taal- en Interactievaardigheden Kinderopvang. Met TINK werken pedagogisch medewerkers in de kinderopvang aan taal- en interactievaardigheden.
Training Werken met baby’s
Platform PiT!
Platform PiT! werkt aan kwaliteitsverbetering van de kinderopvang door het verbinden, versterken, ondersteunen en inspireren van pedagogisch beleidsmedewerkers en pedagogisch coach...
VVE conferentie
Op woensdagmiddag 1 november 2023 organiseert Aanzet de jaarlijkse VVE conferentie voor professionals in voor- en vroegschoolse educatie in Vlaardingen e.o.