Skip navigation

Koningin Máxima in gesprek met leerlingen Petje af Waterweg

10 juni 2022

Koningin Máxima in gesprek met leerlingen Petje af Waterweg

Petje af bestaat dit jaar 15 jaar. Dat vierden we donderdagmiddag 9 juni met een congres en een werkbezoek van Koningin Máxima. Zo’n 25 kinderen van Petje af ontmoetten haar en vertelden over hun ervaringen bij Petje af. Aansluitend was er een congres met gastsprekers minister Carola Schouten en Karim Amghar. Zowel het bezoek van Koningin Máxima als het congres stond in het teken van aandacht voor kansengelijkheid voor kinderen in Nederland. .
Minister van Sociale Zaken, Carola Schouten vertelde tijdens het congres hoe belangrijk programma’s als Petje af zijn voor gelijke kansen voor álle kinderen “Niemand komt er in zijn leven zonder hulp”.

Leraar van het Jaar Karim Amghar lichtte toe hoe kinderen binnen én buiten het onderwijs leren en hun talenten ontdekken en ontwikkelen.

En ‘onze’ Amine van Petje af Schiedam gaf voor de koningin én voor een zaal met 200 mensen vol verve een presentatie over wat hij heeft geleerd over het beroep brandweer.

Gelijke kansen door talentontwikkeling

Petje af zet zich in voor kansengelijkheid voor kinderen in Nederland. De organisatie biedt activiteiten aanvullend op het reguliere onderwijs aan kinderen van tien tot en met veertien jaar die een steuntje in de rug kunnen gebruiken. Wekelijks wordt een lokaal georganiseerd, praktijkgericht programma aangeboden, waarbij de kinderen in aanraking komen met inspirerende rolmodellen en diverse werkvelden. Zo doen kinderen waardevolle en verfrissende ideeën en nieuwe ervaringen op. Petje af werkt samen met het lokale onderwijs en maatschappelijke organisaties en ook met bedrijven en gemeenten.

Stichting Petje af heeft deelgenomen aan het Groeiprogramma van het Oranje Fonds, een ontwikkeltraject voor maatschappelijke organisaties die hun initiatief willen laten groeien.

Op 45 plekken in Nederland kunnen kinderen van 10 tot 14 jaar op 28 zondagen per jaar gratis deelnemen aan het Petje af programma. In zeven blokken van vier lessen leren ze over verschillende beroepen. Inspirerende rolmodellen geven een gastles, kinderen gaan op bedrijfsbezoek en leren onderzoeken en presenteren. Ieder blok wordt afgesloten met een cultuur of sportief uitje.

Petje af opent deuren!

Dankzij het Petje af programma waarin ook het gezin wordt betrokken, ontwikkelen kinderen nieuwe vaardigheden, een positief zelfbeeld en een beter perspectief voor de toekomst.

Stichting Aanzet en Petje af Waterweg gaan fuseren. Aanzet biedt het Petje af programma bij een aantal scholen als naschoolse activiteit. Kinderen van 10 tot 14 jaar van alle scholen kunnen zich aanmelden om vanaf september mee te doen aan het Petje af programma op zondag in Schiedam, Vlaardingen of Maassluis. Meedoen is gratis!

Wil je meer weten? Kijk op www.stichtingaanzet.nl/petjeaf

Wil je meedoen? Meld je aan via www.petjeaf.nl/waterweg

Volg ons op